Vlucht en aankomst

21 augustus 2019 - Dakar, Senegal

De eerste twee dagen zitten er op, maar eerst ga ik nog even terug naar Brussel en neem jullie mee op reis. Het weer was er wel naar om naar zuidelijker oorden te vertrekken, met andere temperaturen. Het inchecken ging vlot – wat een verademing bij mijn laatste vluchten vanaf Schiphol – alleen was het online inchecken niet nodig geweest, want aan de balie ging alles toch nog even over.

Brussel ariport vertrekdag

De vlucht was fantastisch en vlot. Volgens mijn ticket was het 6 uur en 10 minuten, maar na 5 uur en 45 minuten waren we er al. Waarschijnlijk wind mee! Aan boord was het mogelijk film te kijken. Alleen dacht ik dat het geluid het niet deed, klopt ook als de stekker van de oordopjes in de verkeerde stoelleuning zit. Gelukkig kwam ik er op tijd achter om nog een keer Bohemian Rhapsody te bekijken en dan schiet de tijd wel op.

vliegroute op scherm vliegtuig

Hier de eerste beelden van Senegal vanuit het vliegtuig.

Senegal DakarSenegal nabij Dakar

Mijn verwachting was dat de douane nog wel even zou gaan vragen wat ik al die tijd kwam doen, maar de informatie vanuit MercyShips tonen was genoeg om de stempel in het paspoort te krijgen. Of was het mijn betrouwbare gezicht...... Het oordeel laat ik aan jullie over en denk dat er wel verschillen reacties op zullen komen. Maar wat daar ook van zij het land ben ik binnen gekomen. En na nog ruim een uurtje - buiten het weekend duurt het ongeveer 3 uur - in de auto bij het schip aangekomen.

Mercyship haven DakarDe eerste stappen aan boord

De eerste dagen was het voor mij wennen om het tempo aan te passen. Eerst moesten de nodige informatie bijeenkomsten: algemene informatie, rondleiding op het schip, veiligheidsinformatie, nog even een check op de inentingen, de bankrekening aan boord openen en de maandagmorgen briefing. Dacht ik alles te hebben gehad, bleek ik dinsdagmorgen nog op twee plaatsen tegelijk te moeten zijn, voor nog een informatie bijeenkomst en de uitleg van de keuken, dat lukt ook mij niet, dus de keuken uitleg kwam later die dag wel. Dat heb ik gemerkt, de teamleider was met veel andere – day workers – bezig dus na een uurtje zoeken/wachten  na afloop van de andere bijeenkomst heb gevonden en afspraak gemaakt om ’s middags een persoonlijke uitleg te krijgen en daarna aan de slag te gaan. Dat was vooral opruimen en schoonmaken, omdat het eten al zo goed als klaar was voordat ik kon beginnen.

Na een halve dag werken is het natuurlijk weer tijd voor twee vrije dagen. Maar dat heeft vooral te maken met de werkcyclus die wordt aangehouden. Het is niet zoals ik had begrepen 7 dagen op en 7 dagen af, maar een ritme van 3-2-2 en tussendoor 2 vrije dagen, zodat ik 7 dagen van 12 uur in twee weken maak. Op de vrije dagen is er volop gelegenheid om van boord te gaan en de stad te verkennen, maar dat komt later nog wel. Er is nog voldoende tijd voor.

Onder tussen de dagen gebruikt om het schip te ontdekken. Met alle trappen en 5 decks is dat best een ding, maar weet nu wel de kortste routes te vinden. De slaapplek (boven) en de kastruimte – op de foto is de helft van mijn om misverstanden te voorkomen - is inderdaad een uitdagen 😊

Slaapplaats

In het schip is gelukkig airco in alle ruimtes  (ook slaapplaatsen) en dat maakt het heel aangenaam. Iedereen heeft wel een literfles gekregen om te vullen met water (schoondrinkwater is goed te tappen) en dat is zeker nodig. Buiten is het namelijk rond de 30 graden en een luchtvochtigheid van ca. 80% dus best wel warm/benauwd ook als het deze dagen nog bewolkt, en dat zet me wel aan het drinken. Dus de nodige liters water zijn al naar binnen gewerkt.

Tot zover even de eerste ervaringen, maar het echte werk gaat komende vrijdag beginnen en dan is het voorbij met het ‘aan lummelen’ en kan ik aan de slag gaan met dat waarvoor ik hier gekomen ben. Jullie gaan ergens na het weekend wel weer van me horen.

1. Johan:
    21 augustus 2019
    Succes he! Ik zou alvast deze dagen oefenen met boenen op bestek en vaat :-)
  2. Bob Ambrosius:
    21 augustus 2019
    Op de kade zag het niet echt zwart van de mensen. Je was zeker de laatste aan boord? Fijn dat je airco hebt in je (kleine) hut. Slapen lukt dan wel.
  3. Martin:
    21 augustus 2019
    Ze zijn deze maand nog druk bezig alles in en om het schip 'operatie' klaar aan het maken. Zal denk ik begin september er anders uit gaan zien.
  4. Lida van wensen:
    21 augustus 2019
    Succes, jammer dat ze geen vaatwasser hebben of toch wel?? Maar zonder gekheid maak er wat van.
  5. Martin:
    21 augustus 2019
    Gelukkig wel een vaatwasser aanwezig Maar blijft nog veel andere poetswerk over 😓
  6. Niels:
    21 augustus 2019
    Het vliegtuig eten ziet er bijna lekker uit 😄
  7. Martin:
    21 augustus 2019
    Moet zeggen dat het best te eten was. Zeker voor vliegtuigmodus 😃
  8. Han en Hester:
    21 augustus 2019
    Werd jij er vroeger door de douane niet nogal eens uitgepikt ?????🤪
    Zonder gekheid: t is daar wel een heel ander leven! Succes en tot de volgende keer! 🤗
  9. Martin:
    21 augustus 2019
    Ik kan me zo iets herinneren. Had ik toen geloof ik ook wat gezegd over er betrouwbaar gezicht en dat is de goden verzoeken 😂
  10. Bert Rosman:
    21 augustus 2019
    Ik denk dat die douane zijn vingers niet durfde te branden aan een jurist die in een keuken komt werken op een mercy ship :) Succes bij alles wat je doet.
  11. Martin:
    You are right 🖒
  12. Cindy:
    22 augustus 2019
    Hee Martin, we kennen elkaar helemaal niet zo goed. Maar ik vind het zo leuk om je avontuur op afstand mee te mogen beleven. Veel succes en plezier!
  13. Martin:
    22 augustus 2019
    👍👊 misschien na deze periode ben ik meer bekend voor je 😊
  14. Eelco:
    26 augustus 2019
    Klinkt goed Martin, ik wens je veel plezier en succes toe en het is leuk om jouw reis een beetje mee te kunnen te maken door het volgen van jouw blog!
  15. Martin:
    26 augustus 2019
    👍👊
  16. Bram Mieras:
    27 augustus 2019
    Best een lekker ontspannen start met muziek van Queen in het vliegtuig. Ben benieuwd naar het vervolg van je reisavontuur.
  17. Martin:
    👍👍
  18. Corina:
    28 augustus 2019
    Wat een machtige ervaring moet dit voor jou zijn!
    Ben reuze benieuwd naar al je ervaringen en wat mooi, dat je een ieder die dit wil,
    mee kunt nemen op je reis!
  19. Martin:
    Thankx 👍