Meer en meer bekend

13 oktober 2019 - Dakar, Senegal

Het is al weer even terug dat ik hier iets van me heb laten horen. Vandaag een vrije dag, dus voordat ik de stad in ga volop gelegenheid om een update te plaatsen.

Er wordt door jullie gevraagd of ik iets mee krijg van het medische deel van Mercyships. Dat is zeker het geval. Uiteraard lopen er verpleegkundigen/chirurgen rond op het schip in de (voor mij) bekende blauwe outfit. De patiënten voor de operaties kan ik zien binnenkomen via de loopbrug en dat gaat soms moeizaam vanwege de aandoening. Ook is er op het deck een ruimte waar zij soms even zitten. Op de kade is voor de dagbehandeling een aantal tenten neergezet en een open tent waar de patiënten wachten voor dat ze geholpen kunnen worden. Het is niet de bedoeling om foto’s van patiënten te maken. Wel zijn er voor ‘algemeen gebruik’ een aantal foto’s beschikbaar welke door ons gebruikt kunnen worden. Als jullie belangstelling voor een beeld hiervan te hebben ga ik het wel lezen en kan ik een andere keer hier wat foto’s uploaden.

Het is hier regenseizoen, zoals ik in een eerder bericht al heb gemeld. Het kan dan aardig ‘spoken’ en vorige week hebben we dat dan ook goed gemerkt. Rond middernacht merkte ik in bed wel dat het schip wat meer bewoog dan normaal, maar heb daar geen aandacht aan gegeven. Eerder was dat in een iets mindere vorm ook al voorgekomen, “gewoon een beetje golven” was mijn indruk. Ook al was er een oproep geweest van de kapitein aan het deckpersoneel om te komen voor hulp. Omdat er geen ramen in mijn cabine zitten is ook niet te checken hoe het buiten is. Totdat ik een appje van iemand kreeg of ik lag te slapen, maar anders toch vooral even naar de diningroom moest komen. Aangezien ik wakker was, wat kleding - staat anders zo vreemd om in mijn ‘slaapgewaad’ en met vertoon van mijn verstopte 6-pack naar een gemeenschappelijk ruimte te gaan – aangetrokken. Bleek het flink te waaien en waren er een aantal  die op de kade staan weggewaaid. Twee van de tenten waarin patiënten wachten waren op elkaar gewaaid en een andere kleine tent was in de haven verdwenen. Ook een aantal van de ligstoelen op het bovendek zijn in de haven of op de kade beland, voor wie dat misschien denken was dat overigens niet de bedoeling. Gelukkig heeft het allemaal in de nachtelijke uren (tussen 24:00 – 03:00 uur) afgespeeld, zodat er verder geen gewonden zijn gevallen. Het enige wat de andere dag te doen stond was het opruimen van de rommel, maar met elkaar is dat in een dag gefikst en is het medische programma hierdoor verder niet opgehouden.

20191003 Foto storm20191003_111652

Het lijkt er op dat ik van het juridische werk, ook al ben ik ver van huis, niet los kom. Het zingt op het schip inmiddels rond dat er een jurist rondstapt op het schip…… De kapitein kwam een paar dagen terug naar mij toe met de vraag of ik ook kennis had van het maritieme recht. Hoewel ik in het laatste jaar van de studie heel lang terug hier iets over heb opgestoken, weet ik dat het specialistisch werk is. Ondanks dat ik al snel geneigd ben om te helpen, nu maar aangegeven dat dit niet mijn core business is en niet kon helpen. Dat begreep hij wel. Een ander Nederlands echtpaar heeft mij gevraagd of ik hen kon (en wil) helpen met een probleem met een Nederlandse overheidsorganisatie en een Belgische ’collega’ van de keukenploeg gewezen op de mogelijkheid dat een claim bij de vliegmaatschappij kan worden ingediend omdat zij een dubbele vertraging van in totaal 2 dagen had. Dit was haar niet bekend en vroeg mij haar of ik hierbij kon helpen. De claim ligt er en is het nu wachten op het resultaat.

Omdat de haargroei op het hoofd - om jullie voor te zijn inderdaad het weinige dat daar van over is – ook hier gewoon doorgaat. Een bezoek gebracht aan de kapper die op het schip aanwezig is. Het ziet er nu weer strak uit en volgens haar zie ik er weer 10 jaar jonger uit. Dus bij terugkomst in Nederland kan ik onherkenbaar over straat gaan.

Voor vandaag laat ik het hier bij. Ik ben nog een aantal weken hier dus kom ik voor mijn vertrek nog wel een paar keer met een nieuw verslag bij jullie terug.

1. Johan:
    13 oktober 2019
    Gelukkig is het juridische een beetje uit de hand gelopen hobby, toch!? :-)
    Toch mooi dat je mensen dan kunt adviseren.

Ik denk dat je bij terugkomst toch maar een naambordje moet dragen, anders gaan we je niet herkennen! 10 jaar jonger, tssss...wat de kapper al niet met je kan doen.

Veel plezier. Hopelijk niet nog meer, nog ergere, stormen daar in afrika!
  2. Martin:
    😆👍
  3. Han en Hester:
    13 oktober 2019
    Leuk om weer je verslag te lezen. Ben je hier het land uit in de herfst, heb je daar ook storm en regen 😒
    Tegen de tijd dat je terug bent zal je herkenbaarheid wel weer vergroot zijn door haargroei 😜
    Graag tot het volgende verslag.
    Groeten uit Rotterdam 🤗🤗
  6. Martin:
    Ga ik zeker doen....👍
  7. Lida van wensen:
    13 oktober 2019
    Een indrukwekkend verslag weer. Doe je voorzichtig!! En 10 jr jonger nou dan ga ik me ook kaal laten scheren haha. Maar wel jammer dat het daar stormt en regent want dat hebben wij hier ook maar misschien is de temperatuur beter. Heel veel plezier met wat je doe.😎😗😍😘
  8. Martin:
    13 oktober 2019
    Je kan het proberen, maar het is geen garantie voor iedereen 😂. Gelukkig is het hier maximaal een kwartiertje tot een paar uur en dan is het weer warm zoals altijd (+/_ 30 gr)
  9. Miranda:
    17 oktober 2019
    Geniet nog even van de laatste weken Martin!
  10. Martin:
    17 oktober 2019
    👌😊👍
  11. Bert Rosman:
    19 oktober 2019
    Mooi geschreven. Het is inderdaad nog maar een paar weken. Goed dat je dar bent! Zie echter ook weer uit naar een goed gesprek bij een borrel. Geniet nog van de laatste weken.
  12. Martin:
    19 oktober 2019
    👌😊 ga ik doen!!
  13. Bram Mieras:
    20 oktober 2019
    Mooi verslag, Martin. Het zal beroepsdeformatie zijn, maar wat me opviel was het woord “verstopte” gecombineerd met 6-pack. Altijd gedacht dat zo’n wasbord juist bedoeld was om mee te pronken. Lijkt me een gemiste kans. Maar ben wel nieuwsgierig gemaakt en ga ervan uit dat je deze valse schaamte hebt overwonnen als je weer op onze kring aanwezig bent, waar wij allemaal zeer naar uitkijken.
  14. Martin:
    20 oktober 2019
    😂😆
  15. Eelco:
    22 oktober 2019
    10 jaar jonger met een verstopte sikspek ... ik zou m tevoorschijn halen als ik jou was..😉
  16. Martin:
    23 oktober 2019
    🤔 Dat is te veel trainen, dus ik hou het voorlopig bij verstoppen. 😆
  17. Eveline:
    5 november 2019
    En wat zie ik onder jouw stuk: reclame voor Indola, perfect gekapt en geknipt 🤣