De eerste weken

30 augustus 2019 - Dakar, Senegal

Inmiddels zijn de eerste twee weken op het schip bijna voorbij en heb ik mijn weg aardig gevonden. Daarom nu weer eens een van de vrije dagen gebruiken voor het maken van een update. Op de dagen dat ik aan de slag ben komt er niets van is mijn ervaring, omdat ik dan van ’s morgens 8 tot ’s avonds 8 bezig ben. Het werken blijkt toch volgens een ander schema te gaan dan ik had begrepen, maar dit is wel prettiger. Ik werk nu in cycli van 3-2-2 dagen en tussendoor 2x 2 dagen en 1x 3 dagen vrij.

De meeste dagen ben ik tot nu toe aan de ‘koude kant’ van de keuken bezig. Dit is dan vooral groentes en fruit wassen en waar nodig snijden. Het is voor mij wat vreemd om bananen/kiwi’s die nog in schil zitten eerst te wassen, waarom zou dat nodig zijn als ze daarna toch geschild worden. Toch maar eens een uitleg over gevraagd, blijkt de achter grond te zijn dat er nog allerlei vuil op de schillen kan zitten en als kinderen (of volwassenen) die dan aanpakken kunnen zij met dit vuil besmet worden en dat wil men voorkomen. Een ziekte aan boord van een medisch schip is namelijk niet zo handig. Is er aan de ‘koude kant’ even geen werk dan is het bijspringen aan de ‘warme kant’ van de keuken.

Werken in de keuken

De vrijwilligers worden verder nog geholpen door mensen uit Senegal zelf. In de keuken waar ik werk zijn dat per keer 7 mannen/vrouwen. Met hen valt goed in het Engels te communiceren en is het een vrolijke boel in de keuken. De muziek met meestal Senegalese muziek staat altijd aan. Van de tekst versta ik natuurlijk helemaal niets, maar de deuntjes zijn wel vrolijk. Omdat ik ook mijn stick met muziek bij me heb, als enige Nederlander in de keuken de anderen 'getrakteerd' op een uurtje Nederlandstalige muziek. Sammy van Ramses Shaffy hebben ze geprobeerd mee te zingen. Vermakelijk om een Senegalees te horen zingen 'hoog Sammy kijk om hoog'.

Afgelopen maanden en dinsdag voor het eerst van het schip gegaan. Maandag een bezoek gebracht aan een voormalig slaveneiland dat hier voor de kust ligt.

20190826_16

Dit eiland is in de tijd een centrale plaats geweest waar veel slaven vanuit werden vervoerd. Het waren vreselijke omstandigheden waarin deze mensen verbleven en ook de verhalen in het museum te lezen aan welke ontberingen - en hoe men hen behandelde – deze mensen hebben moeten ondergaan. Dat mensen elkaar dit soort dingen aandoen, daar kan ik met mijn gedachten niet bij. Het ging alleen om het geld denk ik, maar geld kan en mag hiervoor naar mijn mening nooit een rechtvaardiging zijn. Op de volgende foto is een ruimte te zien waarin men met een groot aantal mensen verbleef, maar er zelf in staan maakt het nog tastbaarder hoe vreselijk dit moet zijn geweest.

20190826_11

Afgelopen dinsdag met een aantal anderen een trip met de lokale bus gemaakt naar de andere kant van de stad. Nu zullen jullie denken daar ben je zo, maar dat gaat hier toch een beetje anders. Na bijna 2 uur waren we van de ene kant van de stad met een overstap aan de andere kant beland. Het zijn verder geen hele mooie geplaveide wegen, maar het heeft meer weg van een off-the-road toch en door wijken, waarvan je zou denken dat er geen mensen meer wonen. Maar dat blijkt toch wel zo te zijn. De bus was overvol en in de warmte - ondanks dat het de meeste dagen zwaar bewolkt is (dat valt natuurlijk wat tegen) – is dat toch wel afzien. Op zeker moment dacht ik “nu is de bus vol en kan er niets meer bij”, kwamen er toch nog nieuwe mensen in. Alleen is het dan wel handig als je bevangen door de hitte flauw valt, want dan staat er direct iemand op om de plaats af te staan (over kwam mij dus). De volgende keer toch maar zorgen iets meer te drinken. Dan denk je verder dat het kaartje niet meer wordt gecontroleerd, maar dat is toch anders. De controleur worstelt zich wel door de mensenmassa heen. Om een beetje een beeld te geven van de stad hierna een foto van de buurt vlak buiten het haventerrein

20190826_23

Op het schip is nu nog alles erop gericht om klaar te staan voor de eerste behandelingen. Deze gaan vanaf 8 september a.s. starten en vanaf komende week worden de intakes gedaan. Daarvoor is een centrum aan de rand van de stad voor ca. 250 personen ingericht. Het is juist daar omdat men zich richt op mensen van buiten Dakar, omdat in die gebieden de gezondheidszorg het slechts zijn en er voor hen geen alternatieven zijn. Daarnaast is er aan de wal nog op een andere locatie een ‘dental centrum’ ingericht met alle voorzieningen die daarvoor nodig zijn. Hier krijgen plaatselijke artsen tijdens het verblijf van Mercy Ships in Senegal een opleiding en blijven alle spullen/voorzieningen na afloop achter, zodat deze door de artsen daarna gebruikt kunnen worden.

Omdat het niet alleen werken is, zoals hiervoor al geschreven ter afsluiten van deze blog nog een foto op het terras van een restaurant wat voor de begrippen hier heel luxueus is.

20190827_1

Tot de volgende blog wanneer ik weer een vrije dag heb.

1. Johan:
    30 augustus 2019
    Mooie ervaringen doe je op zeg!
    Geniet van de geweldige tijd.
  2. Lida van wensen:
    30 augustus 2019
    Dat zijn "mooie" belevenissen. Maar dat je flauw valt deed je natuurlijk om een plaatsje tekrijgen in de overvolle bus. Maar wel heel leuk om het mee te lezen. Heelveel werk en vrijetijds plezier. Ik wacht weer op je volgende verhaal. 😘😍
  3. Eeken van Hans:
    Leuk Martin!
  4. Bert Rosman:
    30 augustus 2019
    Dank je wel voor je verhaal. mooi om zo van je ervaringen te horen. Wat een andere wereld. goede groet, Bert
  5. (een andere) Martin:
    31 augustus 2019
    Leuke impressies Martin, de hele familie leest mee. Succes verder en veel plezier met de wel heel schone bananen en kiwi's. En denk aan je pillen hè!
  6. Martin:
    31 augustus 2019
    Helemaal goed als de familie mee leest. En soms met enige vertraging zijn de pillen er nog steeds in gegaan.
  7. Han en Hester:
    Boeiend om je verslag te lezen,Martin!! Wat een andere wereld. Veel succes 🤗
  8. Gea:
    1 september 2019
    Boeiend om je reis beleving te lezen Martin! Best wel stoer, dat zo in je uppie zeg! Petje af voor je! Ik wacht nu al op je volgende blog! Erg leuk! Dank je wel ! Succes ( dikke duim)
  9. Martin:
    1 september 2019
    Dank allen voor jullie mooie reacties.
  10. Franca:
    1 september 2019
    Hahaha zie het al helemaal voor me, kijk omhoog Sammy.. en dan die blik van jou erbij..! Benieuwd wat je aankomende weken voor ongein je weer gaat uithalen.. Ps dat ouderen moeten oppassen met de warmte geldt natuurlijk voor NL he.. 🙊
  11. Bob Ambrosius:
    4 september 2019
    Toen ik nog jong was (ja,ja) heb ik ook vakantiewerk op een groenteafdeling in een supermarkt gedaan. Ik vond het niet leuk en heb overplaatsing gevraagd naar de gebaksafdeling. Veel leuker! Iets voor jou?

Bedankt voor je verslag. Super leuk.
  12. Corina:
    4 september 2019
    Je moet schrijver worden Martin; jouw verhalen zijn vermakelijk!
    Wat een prachtige ervaringen doe je op zeg. Alhoewel het soms ook wel dubbel is, lijkt mij!
  13. Martin:
    4 september 2019
    Inderdaad ligt rijkdom en armoede heel dicht bij elkaar. En maak je bewust van de eigen situatie. Wat betreft schrijver heb ik daar voor mezelf toch een ander beeld bij.
  14. Bram Mieras:
    4 september 2019
    Boeiend verslag, Martin. Flauwvallen in een overvolle bus. Afgrijzen in een slavenvertrek. Nederlandse liedjes zingen met Senegalezen. Heb je “Brandend zand” van Anneke Grönloh ook op je stick staan? Zou wel eens een plaatselijke hit kunnen worden als je de eerste regels voor ze vertaalt.
  15. Martin:
    4 september 2019
    Brandend zand heb ik nog niet, maar valt vast nog wel te downloaden en aan de stick toe te voegen 😂
  16. Eveline:
    6 september 2019
    Boeiend verslag, Martin! Je weet het beeldend te vertellen. Vind wel dat je ook zo'n vrolijke doek om je hoofd zou moeten hebben, in plaats van dat zwarte petje dat je op hebt. En eh.. trek je van Franca maar niks aan, niks oud!
  17. Martin:
    6 september 2019
    Het spreekwoord is toch hoe ouder hoe gekker..... 🖒
  18. Alain:
    7 september 2019
    Leuk om zo je ervaringen te lezen. Het geeft een goed idee van de omstandigheden. Geweldig zo’n schip en dat je aan die hulpverlening meewerkt. Misschien mag je een keer koken, dat kun je zo goed 😊👌. Succes voor de komende periode. Hartelijke groeten. Alain
  19. Martin:
    7 september 2019
    Voor 450 pers. is wat anders dan voor 6-8 😆
  20. Miranda:
    13 september 2019
    Hoi Martin! Wat een leuke blog! Super om zo jouw avonturen te kunnen volgen. Volgens mij heb je je draai inmiddels al aardig weten te vinden. Geniet van de tijd aan boord! Bijzonder om mee te maken! We missen je wel hoor in het Zwolse! Hartelijke groet, Miranda
  21. Martin:
    13 september 2019
    Dank je. En mijn draai zeker gevonden. De tijd vliegt hier voorbij. Groet an de Zwolse bekenden. Later dit jaar gaan we elkaar vast weer een keertje spreken/zien, maar eerst ga ik me hier nuttig maken 🤗