De finish

17 november 2019 - Holten, Nederland

Daar loop ik dan - in ieder geval voor langere tijd - voor de laatste keer de trap van het schip af. Beneden staan al de nodige mensen te wachten om de vertrekkers van deze dag uit te zwaaien. Is het zo’n grote groep omdat men blij is eindelijk van de ‘lawer’ af te zijn of is het toch wel meer een ‘traan’ van het elkaar gaan missen. Ik hou het maar op het laatste, dat geeft mij in ieder geval een goed gevoel. Natuurlijk gaat het afscheid gepaard met de nodige fotosessies, hugs, wensen voor een goede veilige reis, een groet ‘tot ziens’ en over een weer de uitnodiging bij een bezoek aan het thuisland waar men woont vooral niet vergeten langs te komen.

20191109 Vertrek van het schip 220191109 vertrek van het schip 1

Na een voorspoedig vliegreis, zonder enige vertraging op zondagmorgen aangekomen op Brussel Airport. Vanuit het vliegtuig een eerste blik op Europa, nog niet wetend welke verrassing  mij te wachten stond.

20191110 Brussel aankomst

Eerst mijn bagage zien te scoren en vervolgens naar de douane en de aankomsthal. Na ook deze keer vlekkeloos door de douane te zijn gekomen, misschien wel door dat mijn bagage niet is gecontroleerd, maar wees niet bang ook een controle zou ik met glans hebben doorstaan. Aangekomen in de aankomsthal blij om Liesbeth daar weer te zien, maar tot mijn grote verrassing was Niels ook overgekomen uit Straatsburg om mij te verwelkomen. Dat maakte de terugkomst helemaal speciaal.

20191110 Welkom home

Inmiddels ben ik een klein weekje thuis en heb even kunnen acclimatiseren, wat nog niet helemaal gelukt is. Want brrrrr wat is het hier koud. Een overgang van ruim 30 graden in polo/korte broek/teenslippers naar een graad of 5 en in een trui/lange broek/dichte schoenen en vooral niet vergeten de winterjas gaat zo'n overgang je niet in de koude kleren zitten. Gelukkig heeft de zon de afgelopen week zich laten zien, anders was de overgang wel zo groot geweest om er bijna depressief van te worden. Wees niet bang, het gaat goed met me!

Deze week voldoende tijd gehad om de afgelopen maanden de revue te laten passeren en de balans op te maken. Het is goed geweest om - in alle opzichten compleet andere wereld – in Dakar Senegal te zijn geweest. Een ervaring die ik terugkijkend niet zou hebben willen missen. Op mijn manier heb ik een bijdrage kunnen en mogen leveren aan medische ingrepen voor de bevolking van Senegal die daar normaal gesproken geen toegang toe hebben. Als ik in de keuken stond en bezig was met het snijden van groenten denk ik niet zo snel aan het hoofd doel waarvoor het schip in Senegal is, maar zonder een goede maaltijd - dat zijn de berichten die we over het eten kregen en heb ik zelf ook zo ervaren - is dat grotere doel ook niet mogelijk. Dat is wel iets wat ik soms tegen mezelf heb moeten zeggen als ik aan het schillen en snijden van de volgende 30 kg wortelen voor de volgende maaltijd begon.

Verder is er deze tijd voldoende gelegenheid geweest om allerlei zaken die mij bezig hebben gehouden of nog bezig houden op een rij te zetten, om de komende tijd weer fris en fruitig vooruit te kunnen. Dat mijn leven in Nederland vanaf nu anders gaat worden is een ding dat zeker is. Het zal in ieder geval – met alle indrukken die zijn opgedaan - nog behoorlijk wennen worden aan het ‘gewone’ leven.

En ter afsluiting…. Yes, het is gelukt: op 17 augustus vertrok ik met wat overgewicht richting Afrika en heb ik het aangedurfd om bij thuiskomst op de weegschaal te gaan staan. De huisarts kan weer tevreden zijn, het streefgewicht is ruimschoots gehaald en nu maar zo zien te houden. Dat wordt een hele uitdaging. Of dat gaat lukken ga ik hier - voor sommige misschien helaas en voor andere gelukkig - niet bijhouden. Wil je dat weten zal dat een descente moeten worden. Dit is namelijk mijn laatste blog over de afgelopen maanden en dank ik jullie voor de belangstelling en de mooie reacties. Ik wens jullie alle goeds en wie weet ‘tot ziens’

1. T.Grooten:
    17 november 2019
    Mooi Martin, veilig thuis. Sterkte met het 'afkicken' . En mijn ervaring is je went toch ook weer snel. Genieten van de komende maand en de gezelligheid. Ik spreek je graag een keer.
  2. Martin:
    17 november 2019
    We gaan elkaar binnenkort vast spreken!
  3. Johan:
    17 november 2019
    Het was mooi je verhalen en ervaringen te lezen. Zo te horen, gaat dit een terugkerend fenomeen worden, dus dan worden wij weer op onze wenken voorzien van nieuwe avonturen :-)
    We gaan elkaar zien!

Welkom thuis.
  4. Martin:
    Thankx 😊
  5. Cindy:
    18 november 2019
    Beste Martin, bedankt dat ik als vrijwel onbekende met je mee mocht lezen in jouw prettige schrijfstijl. Ik heb eerder van deze mogelijkheid gehoord en speelde lang met de gedachten zelf te gaan. Vanwege mijn relatief jonge gezin, heb ik in overleg besloten om nog even te wachten. Misschien later. Het lezen van jouw ervaringen was dan ook heel fijn. Al was het maar voor de broodnodige relativering zo nu en dan :) Heel veel geluk en wie weet, dat tot ziens! Ik groet Cindy Boekhoorn
  6. Martin:
    18 november 2019
    Hi Cindy, het was leuk om bij te houden en een onvergetelijke ervaring. Dit is zeker goed om te onthouden als de kids wat groter zijn en voor zichzelf kunnen zorgen. Ook van mij wie weet tot ziens waar dan ook in NL.
  7. Han en Hester:
    Hoi Martin,
    Het was bijzonder om jouw verslagen steeds te lezen......die gaan we missen, hoor. Misschien kun je een blog beginnen ;-)......
    We hopen elkaar gauw eens te zien en nog meer te horen van je ervaringen.
  8. Martin:
    18 november 2019
    Ik heb het met plezier gedaan en we gaan elkaar snel weer zien/spreken.
  9. Lida van wensen:
    19 november 2019
    Fijn dat je weer thuis ben.😘 En ik heb genoten van je blog. We zien elkaar weer snel. 😘
  10. Martin:
    👌👍👐
  11. Gea:
    19 november 2019
    Mooi geschreven &, ik heb genoten van je verhalen Martin. Jij kunt met trots vermelden wat je met je goede hart hebt mogen/ kunnen bijdragen. Quality time,op naar de naar je volgende uitdaging! 👍 succes
  12. Martin:
    20 november 2019