Vervolg verslag

6 september 2019 - Dakar, Senegal

Hoewel vandaag hard aan de slag geweest in de keuken, toch kans gezien om voor jullie een volgend verslag te maken hoe het hier gaat. Eerst maar eens kort over het verkeer hier in de stad. Dat is enorm druk en in mijn ogen een grote chaos. Toch gaat het steeds goed. Hoewel er veel auto’s rijden met deuken, andere schade, aan elkaar gebonden onderdelen en noem maar op welke gebreken nog meer, heb ik (nog) geen ongelukken gezien. Het systeem dat ik heb kunnen ontdekken is, vooral geen wegmarkeringen, als links rijden even beter uitkomt (de weg ken af en toe geen kuilen en gaten) doe je dat en verder bij de kruising vooral veel toeteren en dan is het wie het laatst durft te remmen mag doorrijden.

Een gewone straat in Dakar 2

Een gewone straat in Dakar 1

Verder als je door de stad loopt komen er allerlei geuren op je af. Dat is niet Chanel nr. 5 of een ander soort parfum, maar bevind zich meer in de trend van rioollucht vermengd met een afval verwerking. Dus voor jullie voordeel dat er nog geen internet met geur is uitgevonden. Afval zie je hier ook overal liggen en als de taxichauffeur zijn bekertje koffie op heeft dan is het raam groot genoeg om het er doorheen te gooien.

Op het schip hebben zich de afgelopen week een aantal bijzonderheden voorgedaan. Inmiddels is de eerste intake voor de dagbehandeling begonnen. Dit vindt plaats in een 4-tal tenten op de wal voor het schip. De mensen zijn erg geduldig er wordt in ochtend sessies en middag sessies gewerkt. Men komt en daarna is het wachten tot je aan de beurt ben. Geen geklaag en de kinderen die er bij zijn spelen gewoon op de kade. Heel anders dan de gestructureerde afspraken in Nederland. Daar is de wereld vaak te klein als de afspraak toch eens later wordt dan afgesproken…. Misschien toch eens hier komen kijken, dat maak je milder gestemd. Een foto heb ik hiervan nog niet maar komt een volgende keer. Deze wordt vanuit Mercyships verstrekt, om te voorkomen dat iedereen van wachtende mensen foto’s gaat maken.

Verder afgelopen maandag een complete ontruimingsoefening gehad, om toch bij een calamiteit te weten hoe het gaat als het hele schip ontruimd moet worden. Dit verliep allemaal heel soepel en aan het einde van de oefening zijn is een grote groepsfoto gemaakt omdat we dan toch al buiten zijn. Ook deze moet ik nog op het intranet van het schip worden geplaatst en komt later. Dus niet getreurd hij komt echt.

Dinsdag was een ‘opendag’ voor hoogwaardigheidsbekleders. Voor het schip allerlei auto’s van ambassadeurs. Ik heb die van Duitsland, Zwitserland en Nederland kunnen spotten. Met de nodige praatjes en een rondleiding op het schip, zijn ook zij weer op de hoogte van het reilen en zeilen op het schip. Voor ons in de keuken was dat even extra werk om wat hapjes te maken.

De avond was voor iedereen op het schip het ziekenhuis open en kon je kijken hoe het er daar uit ziet. Ook was er mogelijk om zelf de instrumenten te gebruiken. Wees gerust, niet op echte mensen, maar meer geïmproviseerd door bv onder de microscoop een M&M van een stuk meloen halen (oog operatie), M&M’s met wat tangen en andere attributen uit een rubberhandschoen allen (buik operatie) of je eigen bloeddruk/hardslag/zuurstof laten meten. Voor die dit interessant vinden, mijn bloeddruk was goed, dus de pillen werken en komt natuurlijk door dat ik deze zo trouw inneem. Hierna een paar van de foto’s van het ziekenhuis waar over ongeveer 1,5 week de operaties gaan starten.

20190903 Ziekenhuis 320190903 Ziekenhuis 120190903 Ziekenhuis 2

Voor deze keer laat ik het hier even bij, maar hou er maar rekening mee dat ik in de tweede helft van de volgende week hier weer terug ben. Het ga jullie allemaal goed in het herfstige Nederlandse. Ik hou het op de best dragelijke warmte hier.

1. Gea:
    6 september 2019
    Martin, beste Martin, wat een bizarre belevenis, maar onwijs leuk om te lezen😉 wat jij zoal beleeft zeg! Een totale wereld `up site down’ . Liefs en groet 🤗
  2. Gea:
    6 september 2019
    Ps, het beste Martin, het is hier in de vroege ochtend echt iets koeler, en vochtig. De blaadjes Vd bomen beginnen iets bij te kleuren, richting herfst.
  3. Han en Hester:
    7 september 2019
    Wat een indrukken en wat een andere wereld. Bijzonder om te lezen! Fijn dat je de warmte goed verdraagt.
    We zien uit naar je volgende verslag
    Tot dan🤗 groeten uit een nat Rotterdam
  4. Johan:
    7 september 2019
    Leuk om je ervaring te lezen. Is idd een heel andere wereld dan hier in het herfstige europa. Maar bijzonder dat je dit kunt ervaren.
    Succes de komende week met hard werken.
  5. Jan meinders:
    Succes Martin. Indrukwekkend. Een hele ervaring. Maar geniet wel. Gr
  6. Martin:
    Ook dat doen we 😊
  7. Marianne:
    Hoi Martin
    Zo dat is een bijzondere ervaring. Geen kabbelend leven in Nederland. Leuk om jouw ervaringen te lezen. Zo jammer dat we de geur niet kunnen snuiven.... kijk al.uit naar het volgende verslag. Hartelijke groet
  8. Martin:
    Dank je Marianne. 🖒
  9. Bob Ambrosius:
    8 september 2019
    Het systeem hoe het verkeer werkt heb je opmerkelijk goed getypeerd. Ik heb eens gelezen dat de enige verkeersregel erachter is “ik eerst”. Simpel en doeltreffend.

Ik geniet van je verslagen in geuren en kleuren. En inderdaad, zonder geuren is het aangenamer.
  10. Greet Ambrosius:
    9 september 2019
    Hoi Martin. Maar goed dat jij je nieuwe auto daar niet in het verkeer hoeft te gebruiken.
    Ik merk aan je verslagen dat je prima naar het zin hebt. En wij genieten van je verslagen.
  11. Martin:
    9 september 2019
    😊🖒
  12. Eelco:
    10 september 2019
    Mooi om te lezen Martin, het zijn denk ik waardevolle ervaringen en indrukken en het mooie is...er komen er vast nog een boel bij. Ik kijk uit naar het vervolg ... succes!
  13. Martin:
    10 september 2019
    👍 👍
  14. Betty:
    11 september 2019
    Ik zie het voor me, de chaos 🚘🏍🚛😩😉 groet, Betty
  15. Martin:
    11 september 2019
    en proberen over te steken 🙂👍
  16. Bert Rosman:
    13 september 2019
    Hoi Martin, ik zie je nog niet zo vol overgave deelnemen aan het verkeer daar. Wel weet je heel mooi je indrukken over te brengen. Dat spreekt van een ander soort overgave en enthousiasme wat ik mooi vind bij je te zien. Ik zie uit naar je verdere verhalen en ben ook heel benieuwd of je in deze hele andere wereld antwoorden gaat vinden op vragen die jij jezelf gesteld hebt in deze wereld. Goede groet, Bert
  17. Martin:
    13 september 2019
    👍😊
  18. Eveline:
    16 september 2019
    Of je niet weg bent: ook hier pas een ontruiming en iedereen op de stoep voor het bureau. Er werd overigens geen foto van gemaakt 😜
  19. Martin:
    16 september 2019